Virtuaalisen vertaisryhmän perustaminen

Virtuaalisen ryhmän perustaminen on helppoa ja nopeaa, joten niitä näkeekin silloin tällöin perustettavan hetken mielijohteesta. Laadukkaan ja pitkäkestoisen ryhmän perustaminen, erityisesti tukea antavan vertaisryhmän perustaminen, edellyttää selvittämistä ja suunnittelua.

Sosiaalisen median yhteydessä puhutaan usein sosiaalisen median toimintasuunnitelmasta tai ohjeista. Tähän on koottuna tärkeimmät virtuaalisen (vertais)ryhmän perustamisohjeet. Ohjeiden kokoamiseen on hyödynnetty Viestintä ja vertaistoiminta verkkoon -projektin keräämiä kokemuksia.

Tutki ja selvitä ennen toteutusta

  • Onko vastaavaa ryhmää jo olemassa, jos on niin voidaanko tehdä yhteistyötä
  • Kuinka avoin ryhmä voi olla
  • Millaista tietoa uuteen verkkoyhteisöön toivotaan
  • Ryhmäläisten muut toiveet uuteen verkkoyhteisöön liittyen
  • Missä nettiyhteisöissä tulevat ryhmäläiset liikkuvat
  • Mitä välineitä ryhmäläiset käyttävät yhteydenpitoon
  • Mikä on ryhmäläisten tietokoneen käyttötaito
  • Mikä on ryhmäläisten kielitaito
  • Kuinka usein ryhmäläiset uskovat käyttävänsä uutta verkkoyhteisöään
  • Millaista sisältöä käyttäjät uskovat tuottavansa verkkoyhteisöön
  • Onko käyttäjissä ketään joka olisi valmis luomaan verkkoyhteisön tai ryhtymään ylläpitäjäksi, valvojaksi

Suunnittele

Sisältö

  • Mitä sisältöä tuotetaan itse
  • Mistä tuodaan valmista sisältöä
  • Tarvitseeko sisältöä ryhmitellä
  • Millaisia asioita jaetaan
  • Suhde muihin ryhmiin

Markkinointi

  • Miten markkinoidaan
  • Kuka markkinoi
  • Kenelle markkinoidaan
  • Markkinointimateriaalit
  • Google yms. markkinointikampanjat
  • Mahdolliset liittymisohjeet
  • Minne upotetaan, liitetään,.

Ylläpito eli päivittäminen

  • Ketkä päivittävät
  • Kuinka usein päivitetään ylläpitäjien toimesta

Toteuta ja osallistu

Ylläpitäjän osallistuminen

  • Aktiivista
  • Keskustelua herättävää
  • Osallistuvaa
  • Läsnäolevaa
  • Kannustavaa
  • Kestää kritiikin ja vastaa siihen nopeasti
  • Nostaa esille muualla jaossa olevia vinkkejä, artikkeleita, blogeja, videoita jne
  • Etsii ratkaisuja teknisiin ongelmiin
  • Huolehtii että tekniikka toimii ja sen pettäessä on vararatkaisut olemassa, esim. reaaliaikaisissa tapaamisissa kaksi ohjaajaa yhteyden katkeamisen varalta
  • Seuraa ympäristön kehittymistä ja tarkistaa yksityisyysasetukset aika ajoin

Toteuttamisessa

  • Ryhmäläiset kannattaa ottaa mukaan toteutukseen
  • Usein helpompaa kuin uskotaan
  • Iso rooli välineiden toimimisella
  • Visuaalisuudella iso merkitys lopputulokseen
  • Testaaminen eri selaimilla ja välineillä kannattaa

Sosiaalisessa mediassa muutokset tapahtuvat nopeasti – ole siis valmis muuttamaan suunnitelmia nopealla varoitusajalla.

 

Sivun ylläpidosta vastaa Sakke-hanke / Pohjois-Savon Sosiaaliturvayhdistys.


Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Muokattu viimeksi: 15.01.2018